Saturday, March 27, 2010

terima kasih


salam..

saja aku postkan untuk berkongsi sesuatu dengan pembaca..
beberapa hari yang lalu..
agak frust sebab..banyak sangat virus dalam laptop..ni pun gara-gara key x valid lagi utk antivirus..

disebabkan time tu jugak printer tetiba abis ink..terpaksa la aku print assignment kat cc berhampiran..(kat2 kolej jugak)

then, masa balik tu..aku mintak tolong roomate aku scan guna laptop dia..
abes sume keje aku dah x der..coz disebabkan oleh virus..mak oiii..banyak sangat 234 virus..trojan plak tu..

abes la assignment aku yang nak kena hantar esok..terpaksa la di edit semula..
tak sangka..dalam aku kelam kabut tu..tetiba seorang kawan semasa praktikal di indonesia dulu..ym pada ku..
saja beliau bertanya khabar..waktu tu jugak aku cerita tentang insiden yang berlaku..
dia ajar aku sesuatu ilmu berguna..

katanya
virus tu just menyebabkan file kita "disappear"
so dia ajar tips ni...
TIPs:
1. tekan START
2. RUN
3. type CMD
4. type nama huruf pendrive cth G:
5.then type attrib -s -h *.* /s /d
6. then boleh buka pendrive seperti biasa..

check la..ada tak file kita yang hilang tadi...hehe

keesokkannya..sorang sahabat ada perkenalkan website ni www.filehippo.com
menarik gak, sebabnya leh download software free kat sini..
banyak sebenarnya yang aku tak tahu..
tapi thanks a lot pada kawan2 yang banyak membantu..

2 comments: